הפסיפסים המפוארים של פאפוס

mosaic02
מלכת ספרטה, בית איון (Sytilin Pavel)

הפסיפסים, שהתגלו בשנות הששים של המאה שעברה, הם תיעוד ייחודי ונפלא של העולם הקלאסי היווני־רומי, ובהם סצנות מרהיבות מסיפורי המיתולוגיה היוונית

צוות מטרופוליס

למעלה: תאור סיפור תזאוס והמינוטאור שנמצא במרכז המבוך בבית תזאוס (Heracles Kritikos / Shutterstock.com)

בית תזאוס — פסיפס עגול מאבנים גסות המתאר את תזאוס והמינוטאור. במרכזו תזאוס מחזיק אלה כנגד המינוטאור, שדמותו נמחקה מהפסיפס. מעליהם, מימין, דמות מעוטרת בכתר המייצגת את האי כרתים (על פי הכיתוב שלידה), וממול דמותה של אריאדנה מחזיקה את פקעת החוטים שנתנה לתזאוס. המבוך מתואר בעיגולים שמסביב לתמונה המרכזית (אפשר לנסות לעקוב אחריו מהכניסה ועד למרכז).

פסיפס "חטיפת גנימדס" (Tony Baggett / Shutterstock.com)

"חטיפת גנימדס" — גנימדס היה רועה צאן יפה מראה שזאוס התאהב בו. ראש האלים התחפש לנשר, חטף את גנימדס, ולקח אותו לאולימפוס כדי שישמש משרת לאלים ומוזג הנקטר. מעצב הפסיפס כנראה טעה בחישוב השטח הנדרש ליצירתו ולכן היה צריך לקטום את כנפי הנשר. [בית דיוניסוס, חדר מספר 8]

פסיפס ארבע העונות (Sytilin Pavel)

ארבע העונות – בפסיפס מתוארות עונות השנה בארבע פינות הפסיפס. האביב מעוטר בזר פרחים ומחזיק בידו מטה רועים, הקיץ מחזיק חרמש וראשו עטור בשיבולים, הסתיו מעוטר בעלים ובשיבולי חיטה, והחורף מוצג כאדם מזוקן עם שיער מאפיר.
[בית דיוניסוס, חדר מספר 3]

אפולו רודף אחר דפנה בעוד אביה, אל הנהר פניוס, רוכן מתחתם בבית דיוניסוס (Sytilin Pavel)
תהלוכת התענוגות של דיוניסוס (Sytilin Pavel)

תהלוכת התענוגות של דיוניסוס — דיוניסוס מציע אשכול ענבים לאחת הנימפות. לידם איקריוס מלך אתונה, שעל פי המיתולוגיה היוונית למד מהאל דיוניסוס כיצד לייצר יין, מושך עגלה רתומה לשני שוורים המביאה את היינות הראשונים אל בני האדם. בצד הימני של הפנל שוכבים שני רועים שיכורים ומעליהם הכיתוב "לוגמי היין הראשונים".
[בית דיוניסוס, הפסיפסים באטריום]

האמבטיה הראשונה של אכילס, בית תזאוס (Alex Ovchinnikoff)

"האמבטיה הראשונה של אכילס" — מינקת נושאת את אכילס לאמבטיה. הוריו של אכילס — הנימפה תטיס השוכבת במיטה ולידה המלך פלאוס — מתבוננים בנעשה. מאחוריהם עומדות שלוש אחיות הגורל (המוירות). כזכור אמו של אכילס טבלה אותו בנהר סטיקס כאשר היא אוחזת בעקבו — המקום היחיד בגופו שלא חוסן מפגיעה. סידור הדמויות בפסיפס המאוחר דומה לתיאורים מאוחרים יותר של סצנת לידת ישו באיקונוגרפיה הנוצרית. תטיס היושבת במיטתה תוחלף על ידי מרים הבתולה, ושלושת האמגושים, מלכי המזרח, יחליפו את המוירות. בדרך כלל נימפות תוארו עירומות. כאן, באופן יוצא דופן, תטיס דווקא לבושה. [בית תזאוס]

(Serg Zastavkin / Shutterstock.com)

בית איון — הפסיפס המרכזי, מהמאה ה־4 לספירה, הוא אחת מעבודות האמנות הנהדרות ביותר של התקופה הרומית. איון היה בנה של קראוסה, נסיכת אתונה, שנאנסה על ידי אפולו. בפנל הימני התחתון אפולו דן את מרסיאס, מי שהעז להתמודד מולו בתחרות מוסיקלית, למלקות. בסצנה מעל, תוצאותיה של קריאת תיגר אחרת של בת אנוש — קסיופיאה, שהתייהרה שהיא יפה מהנראידות, בנות הים. הנראידות נראות מתרחקות מהמקום כאשר הן רכובות על מגוון יצורי ים. פוסידון שלח מפלצת ימית כדי להעניש את קסיופיאה, והסיפור התגלגל עד לעקידת אנדרומדה לסלע מול חופי יפו. מימין, במסגרת העליונה, רואים את הרמס מגיש את דיוניסוס התינוק לקנטאור כדי שהלה יגדל אותו. מסביבו נימפות מכינות אמבטיה. התמונות השמאליות השתמרו במצב פחות טוב. רואים בהן את ראשו של האל איון וסצנה הרוסה למדי של לדה המתכוננת לפגישה עם הברבור.

למנוי על ארץ וטבע לחצו כאן